Tuesday, 25 December 2012

Ujian Kehidupan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua ^^ semoga hari ni lebih baik daripada hari semalam . InsyaAllah Aamiin . hari ni teringin nak kongsi mengenai ujian kehidupan . semoga ada manfaatnya bagi mereka yang membaca . semua manusia tak pernah lari dari ujian kehidupan . kadang-kadang , ujian yang Allah beri pada diri kita sebenarnya mengajar kita erti kesabaran dan yang lebih penting , ujian yang Allah beri ni lah yang membuatkan diri kita semakin dekat dengan-Nya . Allahurabbi.. sayangnya Allah pada kita kann ? perasan tak , Allah ada pujuk kita dalam Quran ? ada , memang ada . cuma sayanglah sebab kita yang tak cuba untuk membaca surat cinta Allah yang diutuskan kepada Rasulullah , kekasih Allah melalui Malaikat Jibril A.S . semuanya dah sempurna . sebab tu kalau nak hati kita tenang , baca balik Al-Quran . insyaAllah , Allah akan beri kita petunjuk melalui Al-Quran . saya juga pernah diberi petunjuk dulu . tapi ni bukan dari Al-Quran . masa tu tengah sedih sangat2 . Allah je tahu macam mana sedihnya diri saya . biar saya kongsi sikit . masa tu , ada kawan saya yang tengking saya dalam kelas . malu sangat . memang malu . dah takboleh nak cakap apa . saya nak menangis je masa tu . tiba-tiba , saya ternampak satu buku tentang "guru" lebih kurang . saya pun tak tahu kenapa saya amik buku tu . tiba-tiba , saya terbukak muka surat yang bercerita tentang sahabat . tahu tak , buku tu tulis , "kadang-kadang , Allah datangkan seorang sahabat pada diri kita sebagai ujian buat diri kita sendiri . jadi bersabarlah." Allahurabbi.. masa tu rasa macam nak menangis . bukan sebab apa , tapi sebab Allah dah beri petunjuk pada diri saya . masa tu terus hilang rasa sedih dan saya dah tak fikir apa-apa . apa yang ada dalam ingatan saya ialah saya rasa "Allah masih sayang aku." masa tu terus tenang . tu baru dari buku . cuba kalau dari Al-Quran . mesti akan rasa nak baca lagi . yela , Allah pujuk diri kita kan ? siapa tak nak .
Sahabat sekalian ,
Allah uji tanda sayang . jangan pernah mengeluh . Rasulullah dulu lagi hebat ujian yang baginda dapat . kena baling batu , najis , macam-macam . bayangkan rasa sakit masa kena baling batu sampai berdarah-darah . Ya Allah.. sampai malaikat pun tak sanggup nak tengok baginda dibaling macam tu . sampaikan kalau boleh malaikat nak angkat bukit dan letakkan atas mereka biar hancur . Allahurrabi.. tapi apa Rasulullah cakap ? "Ya Allah , ampunkanlah umat-umatku , mereka semua tidak tahu" Ya Allah... bayangkanlah . begitu sayangnya baginda pada umat-umatnya . apa kita rasa kalau satu batu yang dibaling pada kita ? satu batu pun belum tentu-tentu tahan . tapi Rasulullah ? sampai berdarah-darah . Allahurabbi.. terukkan ? kita punya ujian pun tak sampai macam tu . mulut manusia pun memang tak boleh nak tutupkan ? selalu je ada benda yang kita buat semua salah dimata mereka . ni salah tu salah . apa kita boleh buat , bersabar je lah kan ?

Nabi Musa dulu pernah memohon pada Allah supaya Allah menghentikan kejahatan mulut kaumnya . Allah S.W.T berfirman : "Wahai Musa , itu belumlah seberapa bila dibandingkan dengan yang mereka lakukan kepadaKu . Sesungguhnya Aku menciptakan mereka dan memberi mereka rezeki , namun mereka masih mencela dan mengejekKu ."
 

Allahurabbi..

Walau apa pun ujian yang kita alami . biarlah ianya menjadi rahsia antara kita dan Allah . tak perlu beritahu rakan-rakan kita . tak perlu menagih simpati pada mereka . mereka tiada apa yang kita perlukan . tapi Allah , Dia ada apa yang kita perlukan . mengadu pada Dia , Dia yang turunkan ujian pada kita , sudah tentu lambat laun Dia juga yang akan menghentikan segala kedukaan kita . Allah tak pernah siksa kita . Dia tersangat-sangat sayang akan hamba-hamba-Nya . cuma kita yang tak pernah cuba untuk merasai kasih-sayang yang Dia berikan .

"Sungguh kasih sayangKu melebihi kemurkaanKu"
kita sering kata , "aku dah takboleh nak teruskan hidup . aku dah tak larat ." awak.. awak tahu tak , bila awak dah ditimpa ujian , dah tiba masanya untuk awak tunggu saat kelegaan tu tiba . semakin hari , kelegaan tu semakin hampir pada diri awak . saya juga manusia biasa , pernah alami apa yang awak alami . rasa down sangatkan ? tapi tu memang sifat kita . lemah . sebab tu kita perlukan Allah . walaupun saya diuji , tapi Allah tersangat-sangatlah kasihkan saya . Dia sentiasa beri petunjuk pada diri saya agar saya dapat terus menjalani kehidupan seperti biasa . macam tu jugak awak semua . percayalah , Allah sentiasa dekat dan Allah sentiasa bersama orang yang bersabar .
Aasiif jika ada kata-kata yang mengguris hati awak . tak terniat langsung untuk mengguris hati awak yang membaca . semoga ada manfaatnya pada kalian . dan semoga Allah sentiasa merahmati kalian yang membaca . Allahumma Aamiin ~
Assalamualaikum .


"Barangsiapa yang Allah mahukan kebaikan untuknya , nescaya Allah akan 


mengujinya dengan kesusahan" (Riwayat Al-Bukhari)


terima kasih sudi baca . heeeee ~ ^^

No comments:

Post a Comment

huhuhu ^^ sila tinggalkan komen ye ? terima kasih sudi baca !