Monday, 31 December 2012

mengharap cintaNya :')


Assalamualaikum semua . huhuhu , lama tak update blog . btw , nanti maybe jarang dah nak update blog . tapi selagi mampu , insyaAllah . saya akan update . huhu (panjang pulak intro) kakaka . ok straight to the point , hari ni nak cite sikit pasal cinta . huhuhu ^^ cinta siapa ? jeng jeng jeng... kikiki . jangan risau , cinta Allah . :) heeee~ :DDD
pernah tak kita rasa yang Allah sentiasa dekat dengan kita ? pernah tak kita rasa sekarang Allah tengah tengok kita ? pernah tak kita rasa tenang bila rasa Allah ada dengan kita ? cuba pejam mata . tenangkan fikiran , tarik nafas . bayangkan Allah tengah perhatikan kita , bayangkan kita yang kerdil ni tengah ada depan Dia , cuba rasa yang Allah dekat dengan kita . rasa takk ? hmm.. kalau tak macam mana ehh ? cuba lagi sekali. kalau tak rasa jugak , takpelah . ^^ 

cuba kita muhasabah dengan apa yang saya nak sampaikan ni . semoga ada manfaat pada diri awak yang membaca . 



Dia suruh aku jadi hamba yang solehah ,
tapi aku gagal untuk menjadi seperti yang Dia impikan
.

Dia suruh aku bersabar dan luahkan segala isi hatiku pada Dia ketika ditimpa musibah ,
tapi aku gagal untuk bersabar dan lebih memilih sahabatku sebagai tempat luahan perasaanku.

Dia sentiasa beri aku kasih-sayangNya ,
tapi aku sentiasa beri Dia kekecewaan dengan sikapku ini .
Dia suruh aku tinggalkan segala laranganNya ,
tapi aku lebih memilih untuk melaksanakan laranganNya .


Dia sentiasa menjaga aku ketika aku sakit ,
tapi aku lupa padaNya ketika aku sembuh .

Dia suruh aku tunaikan perintahNya dengan mengamalkan perkara wajib ,
tapi aku lebih memilih meninggalkan segala perintahNya .

Dia memakbulkan segala permintaanku ,
tapi aku lupa untuk bersyukur dengan segala apa yang Dia kurniakan pada diriku ini .

HAKIKATNYA...
Dia masih memberi peluang kepadaku untuk menjadi hambaNya yang solehah ,

Dia masih menemaniku semasa aku diuji dan bersabar dengan apa yang aku lakukan ,
Dia masih memberi kasih sayang padaku walaupun aku balas dengan kekecewaan ,
Dia masih memberi aku jalan dan peluang untuk aku mengubah cara hidupku ,

Dia masih menjaga aku ketika aku sakit dengan penuh kasih dan cintaNya ,

Dia masih menunggu dan bersedia menerima taubatku ,
Dia masih memberikan segala yang aku minta walaupun aku lupa bersyukur padaNya .

tapi..
tiba-tiba , Dia gerakkan aku untuk bangun dari segala penipuan dunia .
Dia timbulkan rasa keinsafan dalam diriku atas segala yang telah aku lakukan .
Dia menyedarkan aku bahawa kasih sayang dan rahmatNya melimpah ruah dan tidak pernah bernoktah .
Dia berikan musibah pada diriku untuk menguji sejauh mana rasa syukur aku padaNya .
Dia kuatkan aku untuk ubah cara hidupku ,
Dia perlihatkan pada aku rupa wanita solehah yang telah menarik perhatianku ,
Dia dedahkan aku dengan cara hidup Islam ,
dan akhirnya
barulah aku dapat merasai betapa sayangnya Dia pada aku .

awak semua.. pernah tak kita fikir semua ni ? pernah tak semua ni berlaku dalam hidup kita ? masih banyak lagi kan yang perlu kita baiki . Allahurabbi.. tapi sayangnya Dia takpernah penat dan jemu dengan karenah kita yang selalu lupa padaNya .
kalau Allah dah sayangkan seseorang , takde siapa pun boleh halang . kann ? sangat-sangat beruntung kepada mereka yang sangat-sangat Allah cintai sampai walaupun apa dia buat akhirnya Allah tetap tarik dia sampailah dia merasakan nikmatnya bila dicintai yang Maha Esa . Allahuakbar ! bayangkan , Allah cinta dia , tak jelous ke ? Allah , tuhan teragung , cintakan dia ! Allahu Allah.. cemburu kann ? kalau Allah dah cinta kita , tentu malaikat pun cinta kita kann ? huhu , bestnyaa ! kalau manusia , normal la . tak kesah la manusia , kat akhirat nanti bukannya manusia yang tentukan kita masuk syurga atau neraka kan ? tapi kalau Allah ? kalau Allah redha dengan kita , dah tentu masuk syurga dengan rahmat dan redhaNya .

"Wahai jiwa yang tenang .
 Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredai-Nya .
 Maka masuklah ke dalam jamaah hamba-hamba-Ku .
 dan masuklah ke dalam syurga-Ku ." (surah Al-Fajr ayat 27-30)

tapi cuba kita tengok diri kita . Allah pun sayangkan kita jugak . cuma kita tak cuba untuk tarik lagi perhatian Allah sampai Allah sangat-sangat sayang kita . macam-macam cara kita boleh buat untuk tarik cintaNya . antaranya dengan melakukan amalan sunat . contah , solat tahajjud ke , solat taubat ke .

"bila seseorang itu melakukan ibadah wajib , maka dia mencintai Allah . tapi bila dia melakukan ibadah sunat , maka dia dicintai Allah"


sahabat yang diredhai Allah ,
masih ada masa untuk kita tarik perhatian Allah agar Dia mencintai kita . jangan sampai satu hari nanti , Dia tinggalkan kita dan berpaling dari kita . Allahu Allah.. siapa lagi nak tolong kita kat akhirat nnt kalau bukan dengan rahmat dan redhaNya ? Allah bersedia untuk menerima taubat hambaNya . Dia sedang menunggu kita untuk bertaubat padaNya . menangislah keranaNya selagi kita masih hidup . jangan risau , air mata tu yang akan padamkan api neraka nanti . takperlu risau ye ? ^^ jangan sia-siakan peluang yang Allah beri .
ok lah , aasiif kalau ada kekurangan dalam penyampaian saya .
semoga ada manfaat dengan apa yang saya kongsikan . huhuhu . dan semoga awak dalam rahmat dan perlindunganNya , Aamiin ~
Assalamualaikum sahabat fillah ^^


  
terima kasih sudi baca . heeeee ~ ^^

No comments:

Post a Comment

huhuhu ^^ sila tinggalkan komen ye ? terima kasih sudi baca !